OFFROAD.SE

» Vem är vi
» Hbg offroaders
» Skäll/Beröm

  KLUBBAR

» Klubbar
» Föreningar och
» Organisationer


  TRÄFFAR

» Träffkalendern
» Reportage

  TÄVLINGAR

» Biltrial 4x4 2011
» Challenge/Trophy
» Formula Offroad
» Monsterrace
» Svenska
   tävlingsbilar


  FORUM
» Ba´Zukis
   gamla forum
» Pirate 4x4
» 4x4 Sweden
» Garagebilder
» Filmer
» Offroadnyheter

  ARKIVET

» Biltrial 4x4 2009
» Biltrial 4x4 2008
» Biltrial 4x4 2007
» Biltrial 4x4 2006
» Biltrial 4x4 2005
» Biltrial 4x4 2004
» Biltrial 4x4 2003
» Biltrial 4x4 2002
  Häggumaträffen 10-12/8


Fredagen den 10/8 körde vi mot Skövdetrakten och Häggumsträffen.Efter att (som vanligt) skruvat till ett tag efter det då vi borde kört, rullade vi så iväg. Denna här gången var det Lasse och Lenni i en Iveco med min valp på flaket och Suzicàn på släp efter, samt jag i min LT med Lennis Zuki på flaket och ett släp efter med tält och andra livsviktiga grejer.

Väl framme i Häggum träffade vi Magnus och Petra från Ronneby med en Willys, men nu var det inte mycket tid över innan nattkörningen så vi bara lastade av Lasses bil och så åkte Lenni och jag med honom.

Nattkörningen var en intressant upplevelse. Vi fick en karta och skulle leta upp ett antal kontroller i skogen ( 6 st. ), utmärkta med en röd lampa som bara syntes från ett håll. Ett otrolig kul initiativ av Häggum Offroaders. Rekommenderas!!! Detta var svårare än det låter och när tiden var ute hade vi bara hittat ett fåtal av kontrollerna. Dock smakade korven kl. 2 på natten otroligt gott.


På lördagen var det körning på kråkberget så vi gled ner dit. 

Helgen innan hade jag, Martin blivit utsatt för en kupp av Lasse och Todde. Dom monterade Toddes jättehjul på min stackars valp. När de satt på plats såg vi att det inte gick att svänga så vi blev tvungna att höja den också. På grund av detta hade jag med en valp som såg ut som ett monster. Kan ju nämna att underkanten på framrutan var precis i ögonhöjd på mig, Och jag är 1,89 lång… Bredden blev också vissa problem då vi skulle lasta. LT:ns flakbredd är bara 2,05… Men det allra bästa var att numera tyckte andra offroaders inte att min bil var träffens fulaste, utan nu blev den ju faktiskt fotograferad :o)När vi väl lastat av allt, var den stora diskussionen hur länge min bil skulle hålla.Det var inte många trodde att den skulle hålla till lunch. Nåväl, nu skulle vi se om den dög något till i leran.



Vi började försiktigt med ett kort spår rakt igenom som gick utan problem så vi fortsatte med att prova lite backar.



Här har Magnus fastnat i den backe som Lasse inte klarade på Kättilstorp-träffen (till Lasses stora irritation).



Efter som min bil blev lite trött med de stora däcken fick jag gasa mer. Detta var inga problem förrän gasen hängde sig i en uppförsbacke. Tyvärr slutade just denna backe med en hög kant så valpen fick ta en luftfärd.



Dock är valparna inga bra flygplan utan det blev en snabb landning efter bara några meter. Kofångaren fram, c:a 1m ovanför marken plöjde upp en liten grop i marken. Det borde inte ha varit ett problem, men tyvärr så slog jag armen i ratten, så jag fick lite svårt att styra. Det blev till att bli passagerare ett tag.



Lasse har som bekant svårt att hålla sig ifrån ett bra lerhål. Och han gjorde ingen besviken den här gången heller...





Frågan är väl vad Trafikmagasinet sagt om framrutan och möjligheten att se ut???



Hur han lyckades få ett flera cm tjockt lager lera på sidan på bilen vet han nog inte ens själv.

Borkarna beundrar ???



Nu var ju jag också tvungen att prova så det var bara att ladda rakt ut i leran. Det riste i hela bilen och däcken kastade lera överallt, Men cm för cm tuggade den sig igenom.



När jag körde andra hållet fick både jag och min valp en välbehövlig? dusch.



Magnus blev inspirerad och kunde inte vara sämre han utan satsade också rakt ut i leran.



Jag upptäckte även att mitt flak visst var för tätt så jag fick ösa ur ett antal liter lervatten innan jag hittade botten.




Klockan började nu bli mycket och vi drog oss så sakta tillbaka mot campen för kvällens övningar.


Traditionsmässigt så bjöd kvällen på motorsprängning.

Full gas på Folkan och gissa hur länge den går. Efter ca 6,30 min ville den inte mer utan stannade lugnt och stilla.

Dessutom fanns det både möjlighet till dans, grillat och en klubblokal med bar.




Söndagen bjöd på en lång safari, och eftersom Lasses bil gått sönder och jag hade ont i axeln lämnade jag glatt över rodret på valpen till honom och blev passagerare i min egen bil.



Den är kanske inte så vacker och saknar några växlar men den gick och ibland fick vi hjälpa betydligt dyrare bilar.
Tyvärr så var stroppen lite för lång så vi fick ingen chans att skvätta ner honom ordentligt med lera.



Här skickar Lenni iväg en stråle med lera rakt på publiken.



Vi misstänker att detta är en av urbefolkningen …



Ibland var det nästan rena trafikstockningen i skogen.



Efter safarin fyllde vi på med hamburgare i magen och började fundera på att dra oss hemåt efter en trevlig helg med Häggum Offroaders. Ett bra arrangemang som vi kommer tillbaka till nästa år, och det kan vi rekommendera er också att göra.



Text: Martin Nilsson
Foto: Lasse Larsson
 


Vad är på gång.

5/2
TT & ATV - Ökna-Vetlanda.

6/2
TT & ATV - Vånga-Kristianstad.

26/2
TT & ATV - Brändåsen-Kumla.

27/2
TT & ATV - Häradshammar-Norrköping.

19-20/3
Toyota 4WD club Danmark Trialcup.

2/4
TT & ATV - Brändåsen-Kumla.

3/4
TT & ATV - Häradshammar-Norrköping.

9-10/4
Challenge/trophy i vetlanda/ökna.

23/4
TT & ATV - Ökna-Vetlanda.

24/4
TT & ATV - Vånga-Kristianstad.

7/5
TT & ATV - Olerum-Söderköping.

28-29/5
Toyota 4WD club Danmark Trialcup.

28/5
TT & ATV - Brändåsen-Kumla.

29/5
TT & ATV - Häradshammar-Norrköping.

4/6
Biltrial 4x4 cup.

11/6
TT & ATV - Ökna-Vetlanda.

12/6
TT & ATV - Vånga-Kristianstad.



   Copyright Offroad.se 2001-2009 eller respektive partner. Teknisk produktion Lasse Larsson
   Information om offroad.se - feedback - kontakta oss