Hem | Profile | Registrera | Aktiva Ämnen | Skribenter | Sök | HJÄLP
 Alla forum
 Frågor, Tekniktips och prat om Offroad.
 12 / 24 volt elsystem

Observera: Du måste vare registrerad användare för att få skriva ett inlägg.
Klicka här för att registrera dig.

Skärmstorlek:
UserName:
Password:
Meddelande:

* HTML är AV
* Forum Kod är AV

  Kryssa här för att inkludera din profilsignatur.
Check here to lock the topic after this post.
   
T O P I C     R E V I E W
Englund Jag flyttar detta från att ha svarat under köpes/säljes:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------

funderade på om man kunna bygga om så man bara kunde få 24v till winchen men 12v i resten av bilen... men frågan är omdet finns att få tag i en omvandlare som klarar dom påfrestningarna... annars så e d ju bara knepigt...


MVH// Mathias
Stenemyr & Svartengren Offroadteam

--------------------------------------------------------------------------------


Inga problem. Belarus jordbrukstraktorer har 12v elsystem men ett relä som seriekopplar de dubbla batterierna så att de ger 24 volt till startmotorn. Sitter även samma system i min Mercedes 608 lastbil. Borde funka kanonbra att köra vinshen med dessa och dessutom ha 12v laddning till båda batterierna.

#Englund


Norrländskt ordspråk - Det ska gå
Söderhamn - Hälsingekustens pärla

Ändrat av - Englund on 07 January 2006 13:08:18

Mathias Frågan är hur länge det relät kan gå utan att spolen blir varm och brinner upp.
Bästa systemet är att ha en 12v generator och en 24v samt två större batterier till winch 24v och ett litet till bilen.
ev skullen man kunna koppla så att 12generatorn laddar det ena batteriet och man tappar av 12v från det.
Sedan ligger 24v generatorn och laddar båda,funkar i teorin fast jag har inte prövat i verkligheten än.
Man vinner heller inte så jättemycket på att köra 24v winch,bara en aning bättre driftstid.
Då är det viktigare att ha riktiga kablar och anslutning(alltså inte skiten som följer med från usa eller china)

Englund
quote:

Frågan är hur länge det relät kan gå utan att spolen blir varm och brinner upp.


Nu är jag nog inte riktigt med. Varför skulle dessa relän brinna i spolen. Det utvecklas inte mer värme i den än i andra relän. Det är ju bara kontaktorerna som är av kollosalformat för att hantera strömflödet på batterikablarna. Dessa är dock avsäkrade med 80 ampere.
De enda problem jag känner till är när batteriet som drar spolen är klent och spolen börjar pulsera. Det har orsakat kabelbränder i traktorerna men reläet brukar klara sig. Samma fenomen uppstår när traktorägaren kopplar 24v starthjälp direkt till startmotorn och får bakström till reläet. Brukar lukta tårta i hytten när han sedan vrider nyckeln i startläge.

#Englund

Norrländskt ordspråk - Det ska gå
Söderhamn - Hälsingekustens pärla

Ola Jimny
quote:

Frågan är hur länge det relät kan gå utan att spolen blir varm och brinner upp.
Bästa systemet är att ha en 12v generator och en 24v samt två större batterier till winch 24v och ett litet till bilen.
ev skullen man kunna koppla så att 12generatorn laddar det ena batteriet och man tappar av 12v från det.
Sedan ligger 24v generatorn och laddar båda,funkar i teorin fast jag har inte prövat i verkligheten än.
Man vinner heller inte så jättemycket på att köra 24v winch,bara en aning bättre driftstid.
Då är det viktigare att ha riktiga kablar och anslutning(alltså inte skiten som följer med från usa eller china)




Hej Mathias
Jag har köpt en TABOR som jag inte monterat än, jag ser ju att det är batterikablar med i låddan, jag vet ej diameter på dessa.
Menar du att de är för klena och att jag skall satsa på ännu grövre? I så fall vilken diameter eller kvadratmillimeter yta skall det vara på dem? Tack.

Ola Jimny

PS
Sen har jag köpte ett Gult Optima på www.billjud.nu för 1.800 ink frakt (får se om det får plats i Jimny...)

buston
quote:

Jag har köpt en TABOR som jag inte monterat än, jag ser ju att det är batterikablar med i låddan, jag vet ej diameter på dessa.
Menar du att de är för klena och att jag skall satsa på ännu grövre? I så fall vilken diameter eller kvadratmillimeter yta skall det vara på dem? Tack.
Ola Jimny
PS Sen har jag köpte ett Gult Optima på www.billjud.nu för 1.800 ink frakt (får se om det får plats i Jimny...)


Är det dax för höjning snart Ola eller skall du fortsätta åka runt på små vägar runt på träffarna eller skall MR Tabor få släpa dej över stock och sten........

Buston
Gunnar Johansson
0706-969220

Mathias
quote:

quote:

Frågan är hur länge det relät kan gå utan att spolen blir varm och brinner upp.


Nu är jag nog inte riktigt med. Varför skulle dessa relän brinna i spolen. Det utvecklas inte mer värme i den än i andra relän. Det är ju bara kontaktorerna som är av kollosalformat för att hantera strömflödet på batterikablarna. Dessa är dock avsäkrade med 80 ampere.
De enda problem jag känner till är när batteriet som drar spolen är klent och spolen börjar pulsera. Det har orsakat kabelbränder i traktorerna men reläet brukar klara sig. Samma fenomen uppstår när traktorägaren kopplar 24v starthjälp direkt till startmotorn och får bakström till reläet. Brukar lukta tårta i hytten när han sedan vrider nyckeln i startläge.

#Englund

Norrländskt ordspråk - Det ska gå
Söderhamn - Hälsingekustens pärla



Det är mest så att om spolen inte är gjord för att vara dragen någon längre tid så blir den för varm,det har inget med belastningen över kontakterna att göra.


Mathias
quote:

quote:

Frågan är hur länge det relät kan gå utan att spolen blir varm och brinner upp.
Bästa systemet är att ha en 12v generator och en 24v samt två större batterier till winch 24v och ett litet till bilen.
ev skullen man kunna koppla så att 12generatorn laddar det ena batteriet och man tappar av 12v från det.
Sedan ligger 24v generatorn och laddar båda,funkar i teorin fast jag har inte prövat i verkligheten än.
Man vinner heller inte så jättemycket på att köra 24v winch,bara en aning bättre driftstid.
Då är det viktigare att ha riktiga kablar och anslutning(alltså inte skiten som följer med från usa eller china)




Hej Mathias
Jag har köpt en TABOR som jag inte monterat än, jag ser ju att det är batterikablar med i låddan, jag vet ej diameter på dessa.
Menar du att de är för klena och att jag skall satsa på ännu grövre? I så fall vilken diameter eller kvadratmillimeter yta skall det vara på dem? Tack.

Ola Jimny

PS
Sen har jag köpte ett Gult Optima på www.billjud.nu för 1.800 ink frakt (får se om det får plats i Jimny...)




Det som är sämst är oftast kabelskorna,tex på warn så är dom av stålplåt!!!!
Jag använder kabeskor i förtennad koppar som jag pressar med riktigt verktyg,sedan lödar jag dom också!
Efter montaget så fettas alla polbultar i med fett under gummikåpan.
Men så används min winch ganska extremt också!
Matarkabeln till en 9000lbs winch bör minst vara 35mm2 helst större!
Den kan igentligen aldrig bli för stor,själv kör jag med 50mm2 OCH DET VIKTIGASTE AV ALLT!!! en lika stor kabel från -polen på batteriet och winchmotorn.
Att tro att det funkar riktigt med jordning genom ramen är som att be efter problem.
Äldre warn kan strula mycket pga reläerna är jordade i plåten som dom är monterade i (eller hur borkjonas )då får man de mest konstoga fenomen.
Jag drar alltid en separat jordning på dom med,sedan brukar kontakten till fjärren oftast vara ren dynga.
Jag kör med en fönsterhissknapp från en gammal cheva som sitter monterad i instrumentpanelen,behöver man nödvändigtvis en fjärr så har faktiskt biltema en ypperlig kontakt
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C25%5CLarge%5C25-355_l.jpg

Det gula optimat är suveränt att ha på en winchbil,det tar åt sig laddningen mycket snabbt också

Ola Jimny
quote:

quote:

Jag har köpt en TABOR som jag inte monterat än, jag ser ju att det är batterikablar med i låddan, jag vet ej diameter på dessa.
Menar du att de är för klena och att jag skall satsa på ännu grövre? I så fall vilken diameter eller kvadratmillimeter yta skall det vara på dem? Tack.
Ola Jimny
PS Sen har jag köpte ett Gult Optima på www.billjud.nu för 1.800 ink frakt (får se om det får plats i Jimny...)


Är det dax för höjning snart Ola eller skall du fortsätta åka runt på små vägar runt på träffarna eller skall MR Tabor få släpa dej över stock och sten........

Buston
Gunnar Johansson
0706-969220



Hallå Gunnar,
jo det är beställt grejer som skall komma i slutet av denna månaden, winchen är till för att kunna dra upp Dej Gunnar när du kört fast på Bråt. hi hi

Ola Jimny

Ola Jimny
quote:

quote:

quote:

Frågan är hur länge det relät kan gå utan att spolen blir varm och brinner upp.
Bästa systemet är att ha en 12v generator och en 24v samt två större batterier till winch 24v och ett litet till bilen.
ev skullen man kunna koppla så att 12generatorn laddar det ena batteriet och man tappar av 12v från det.
Sedan ligger 24v generatorn och laddar båda,funkar i teorin fast jag har inte prövat i verkligheten än.
Man vinner heller inte så jättemycket på att köra 24v winch,bara en aning bättre driftstid.
Då är det viktigare att ha riktiga kablar och anslutning(alltså inte skiten som följer med från usa eller china)




Hej Mathias
Jag har köpt en TABOR som jag inte monterat än, jag ser ju att det är batterikablar med i låddan, jag vet ej diameter på dessa.
Menar du att de är för klena och att jag skall satsa på ännu grövre? I så fall vilken diameter eller kvadratmillimeter yta skall det vara på dem? Tack.

Ola Jimny

PS
Sen har jag köpte ett Gult Optima på www.billjud.nu för 1.800 ink frakt (får se om det får plats i Jimny...)




Det som är sämst är oftast kabelskorna,tex på warn så är dom av stålplåt!!!!
Jag använder kabeskor i förtennad koppar som jag pressar med riktigt verktyg,sedan lödar jag dom också!
Efter montaget så fettas alla polbultar i med fett under gummikåpan.
Men så används min winch ganska extremt också!
Matarkabeln till en 9000lbs winch bör minst vara 35mm2 helst större!
Den kan igentligen aldrig bli för stor,själv kör jag med 50mm2 OCH DET VIKTIGASTE AV ALLT!!! en lika stor kabel från -polen på batteriet och winchmotorn.
Att tro att det funkar riktigt med jordning genom ramen är som att be efter problem.
Äldre warn kan strula mycket pga reläerna är jordade i plåten som dom är monterade i (eller hur borkjonas )då får man de mest konstoga fenomen.
Jag drar alltid en separat jordning på dom med,sedan brukar kontakten till fjärren oftast vara ren dynga.
Jag kör med en fönsterhissknapp från en gammal cheva som sitter monterad i instrumentpanelen,behöver man nödvändigtvis en fjärr så har faktiskt biltema en ypperlig kontakt
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C25%5CLarge%5C25-355_l.jpg

Det gula optimat är suveränt att ha på en winchbil,det tar åt sig laddningen mycket snabbt också




Tack för tipsen Mathias, jag kan komma och visa upp installationen för dej när den är klar så kan du tipsa om förbättringar så har du också en "fri-vinschning" tillgodo. *ler*

Ola Jimny

buston
quote:

Hallå Gunnar,
jo det är beställt grejer som skall komma i slutet av denna månaden, winchen är till för att kunna dra upp Dej Gunnar när du kört fast på Bråt. hi hi

Ola Jimny



Lovar du det för där jag fasnar så är jag på ställen där vanliga bilar inte kommer fram men jag tar det som en utmaning för när jag inte kommer fram så skall du stå framför och winscha.....
Ett tips fixa en hasplåt under hela bilen!


Buston
Gunnar Johansson
0706-969220

T.M.T när vi ändå pratar 24/12 volt så tänkte jag bara i en fundering tillägga att i min ny/gamla bil så har den ju 24volt original men dom har ju tagit ut 12volt ur ena batteriet på den för tex sterion och annat tjafs man använder i hytten.

borde inte det gå att ha det så på en vanlig bil också då och man monterar ett 24volt system och snor 12volt sen från det ena batteriet eller blir det sne belastat så det skriker om det eller vad kan hända?
undrar lite bara för jag har inte en susning.nu

//Tobbe
-:Från Vetlanda:-

Ola Jimny
quote:

quote:

Hallå Gunnar,
jo det är beställt grejer som skall komma i slutet av denna månaden, winchen är till för att kunna dra upp Dej Gunnar när du kört fast på Bråt. hi hi

Ola Jimny



Lovar du det för där jag fasnar så är jag på ställen där vanliga bilar inte kommer fram men jag tar det som en utmaning för när jag inte kommer fram så skall du stå framför och winscha.....
Ett tips fixa en hasplåt under hela bilen!


Buston
Gunnar Johansson
0706-969220



OK jag antar utmaningen om jag inte kan winscha upp dej så får jag bjuda på korv! Eftersom du alltid väljer den svåraste "vägen" i skogen dit du skall så finns det förmodligen alltid en lättare väg för mej att välja för att komma fram till dej *hi hi*

Hasplåtar 3 st är beställda, framtill i mitten och till tanken.

Ola Jimny

buston
quote:

när vi ändå pratar 24/12 volt så tänkte jag bara i en fundering tillägga att i min ny/gamla bil så har den ju 24volt original men dom har ju tagit ut 12volt ur ena batteriet på den för tex sterion och annat tjafs man använder i hytten.

borde inte det gå att ha det så på en vanlig bil också då och man monterar ett 24volt system och snor 12volt sen från det ena batteriet eller blir det sne belastat så det skriker om det eller vad kan hända?
undrar lite bara för jag har inte en susning.nu

//Tobbe
-:Från Vetlanda:-


På lastbilar som har 24v använder man omvandlare 24v/12v för om du tar ström från ett batteri så får du sned belastning ett batteri som tömms och ett som över laddas och till följd blir att du över laddar ett batteri och tömmer ett, inget bra om du vill ha batteri som håller ett tag....
Jag hade tagit och monterat en generator till och 2 batteri i ett separat system för 24v då kan du hjälp starta från ett av dessa om du behöver, men slipper förstöra batteri i längden blir detta billigare men tyngre....
Fördelen med 24v är väl att det går åt mindre ström eller belastning eller mindre förbrukning eller att det behövs mindre kabelaria....

Buston
Gunnar Johansson
0706-969220

buston
OK jag antar utmaningen om jag inte kan winscha upp dej så får jag bjuda på korv! Eftersom du alltid väljer den svåraste "vägen" i skogen dit du skall så finns det förmodligen alltid en lättare väg för mej att välja för att komma fram till dej *hi hi*

Hasplåtar 3 st är beställda, framtill i mitten och till tanken.

Ola Jimny


[/quote]
Hm det blir att leta efter ett stort surhål och du får åka först så du kan hjälpa mig över...
För skall det göras så skall det göras på det svåraste sättet för det finns bara ett sätt, och det är det som är fel sätt.....

Buston
Gunnar Johansson
0706-969220

T.M.T
quote:

quote:

när vi ändå pratar 24/12 volt så tänkte jag bara i en fundering tillägga att i min ny/gamla bil så har den ju 24volt original men dom har ju tagit ut 12volt ur ena batteriet på den för tex sterion och annat tjafs man använder i hytten.

borde inte det gå att ha det så på en vanlig bil också då och man monterar ett 24volt system och snor 12volt sen från det ena batteriet eller blir det sne belastat så det skriker om det eller vad kan hända?
undrar lite bara för jag har inte en susning.nu

//Tobbe
-:Från Vetlanda:-


På lastbilar som har 24v använder man omvandlare 24v/12v för om du tar ström från ett batteri så får du sned belastning ett batteri som tömms och ett som över laddas och till följd blir att du över laddar ett batteri och tömmer ett, inget bra om du vill ha batteri som håller ett tag....
Jag hade tagit och monterat en generator till och 2 batteri i ett separat system för 24v då kan du hjälp starta från ett av dessa om du behöver, men slipper förstöra batteri i längden blir detta billigare men tyngre....
Fördelen med 24v är väl att det går åt mindre ström eller belastning eller mindre förbrukning eller att det behövs mindre kabelaria....

Buston
Gunnar Johansson
0706-969220



det var väl något sådant som jag misstänkte, snebelastning.
ska nog kika upp det hela lite noggrant så det inte sitter någon omvandlare på bilen, för jag har inte sett någon.

//Tobbe
-:Från Vetlanda:-

buston
[/quote]


det var väl något sådant som jag misstänkte, snebelastning.
ska nog kika upp det hela lite noggrant så det inte sitter någon omvandlare på bilen, för jag har inte sett någon.

//Tobbe
-:Från Vetlanda:-

[/quote]
Finns för ett par hundringar och så sparar du dina batteri...

Buston
Gunnar Johansson
0706-969220

Ola Jimny
quote:

OK jag antar utmaningen om jag inte kan winscha upp dej så får jag bjuda på korv! Eftersom du alltid väljer den svåraste "vägen" i skogen dit du skall så finns det förmodligen alltid en lättare väg för mej att välja för att komma fram till dej *hi hi*

Hasplåtar 3 st är beställda, framtill i mitten och till tanken.

Ola Jimny




Hm det blir att leta efter ett stort surhål och du får åka först så du kan hjälpa mig över...
För skall det göras så skall det göras på det svåraste sättet för det finns bara ett sätt, och det är det som är fel sätt.....

Buston
Gunnar Johansson
0706-969220
[/quote]
Öhh ketchup eller senap på korven? *ler*

Ola Jimny

Mathias
quote:

quote:

när vi ändå pratar 24/12 volt så tänkte jag bara i en fundering tillägga att i min ny/gamla bil så har den ju 24volt original men dom har ju tagit ut 12volt ur ena batteriet på den för tex sterion och annat tjafs man använder i hytten.

borde inte det gå att ha det så på en vanlig bil också då och man monterar ett 24volt system och snor 12volt sen från det ena batteriet eller blir det sne belastat så det skriker om det eller vad kan hända?
undrar lite bara för jag har inte en susning.nu

//Tobbe
-:Från Vetlanda:-


På lastbilar som har 24v använder man omvandlare 24v/12v för om du tar ström från ett batteri så får du sned belastning ett batteri som tömms och ett som över laddas och till följd blir att du över laddar ett batteri och tömmer ett, inget bra om du vill ha batteri som håller ett tag....
Jag hade tagit och monterat en generator till och 2 batteri i ett separat system för 24v då kan du hjälp starta från ett av dessa om du behöver, men slipper förstöra batteri i längden blir detta billigare men tyngre....
Fördelen med 24v är väl att det går åt mindre ström eller belastning eller mindre förbrukning eller att det behövs mindre kabelaria....

Buston
Gunnar Johansson
0706-969220



Därav tanken av att också använda en 12v generator som kan kompensera snedbelastningen.
Att hitta en omvandlare som tål tex 50Amp är nog dyrt för att inte säga omöjligt!

buston
[/quote]
Därav tanken av att också använda en 12v generator som kan kompensera snedbelastningen.
Att hitta en omvandlare som tål tex 50Amp är nog dyrt för att inte säga omöjligt!


[/quote]
Jag har en omvandlare som har var i lastbil till en värmare 24v/12v matar med 24 och får ut 12 och den är rätt stor byte kanske..... om den funkar.

Buston
Gunnar Johansson
0706-969220

Mathias Ska man sedan använda 12v till starten så går det åt flera hundra amps

buston
quote:

Ska man sedan använda 12v till starten så går det åt flera hundra amps



Men sätt in en 24v are då?

Buston
Gunnar Johansson
0706-969220

MR T
quote:

Men sätt in en 24v are då?

En 24 volts startmotor till en Suzuki? Tja, man lär nog lämna in och få en 12 volts omlindad, lär inte finnas orginal
buston
quote:

quote:

Men sätt in en 24v are då?

En 24 volts startmotor till en Suzuki? Tja, man lär nog lämna in och få en 12 volts omlindad, lär inte finnas orginal


Kan finnas 24v om man byter motor och sparar kugghjul och hus det är väl det som skiljer dom flästa....
Om man måste ha 24v så går det att lösa jag sa inte att det skulle vara ekonomist försvarbart men det gäller väl det mesta som för kommer på detta forum det försvinner mycket pengar mellan fingrarna

Buston
Gunnar Johansson
0706-969220

Marcus Borås Detta kanske kan vara nått?

http://www.blocket.se/vi/7019747.htm?ca=16_s

Marcus
msjn@home.se
0707-607707

"Infestissuman"

T.M.T men om vi tänker oss det senariot att det går att ta 12volt från ena batteriet, (troligen är det ju det som jordar i motorn/karossen)
och kör med ett 24volt system standard men tex kopplar på en 12volt generator via det där batteriet vars spänning vi kunde ta dom där 12volten ifrån. borde inte det funka som en vanlig system 12volt system eller blir det helt fuckat då också?
om någon nu hängde med på mitt lite dimmiga tänk.

//Tobbe
-:Från Vetlanda:-
-------------------
allt under 5Kcc är en startmotor

T.M.T
quote:

Detta kanske kan vara nått?

http://www.blocket.se/vi/7019747.htm?ca=16_s

Marcus
msjn@home.se
0707-607707

"Infestissuman"


annars går man till närmsta lastbils/buss skrot och köper en redig på 60-90amp visst lite stor men allt är ju realativt.

//Tobbe
-:Från Vetlanda:-
-------------------
allt under 3Kcc är en startmotor

Mathias
quote:

men om vi tänker oss det senariot att det går att ta 12volt från ena batteriet, (troligen är det ju det som jordar i motorn/karossen)
och kör med ett 24volt system standard men tex kopplar på en 12volt generator via det där batteriet vars spänning vi kunde ta dom där 12volten ifrån. borde inte det funka som en vanlig system 12volt system eller blir det helt fuckat då också?
om någon nu hängde med på mitt lite dimmiga tänk.

//Tobbe
-:Från Vetlanda:-
-------------------
allt under 5Kcc är en startmotor



Det var precis så min ide var!fast den var lite svår att utrycka med ord

T.M.T
quote:

quote:

men om vi tänker oss det senariot att det går att ta 12volt från ena batteriet, (troligen är det ju det som jordar i motorn/karossen)
och kör med ett 24volt system standard men tex kopplar på en 12volt generator via det där batteriet vars spänning vi kunde ta dom där 12volten ifrån. borde inte det funka som en vanlig system 12volt system eller blir det helt fuckat då också?
om någon nu hängde med på mitt lite dimmiga tänk.

//Tobbe
-:Från Vetlanda:-
-------------------
allt under 5Kcc är en startmotor



Det var precis så min ide var!fast den var lite svår att utrycka med ord




åfasen ja se där, men det borde ju funka.....

finns nog bara ett sätt att ta reda på igentligen.......

//Tobbe
-:Från Vetlanda:-
-------------------
allt under 3Kcc är en startmotor

Go To Top Of Page
Forums 2000