Offroad.se
Offroad.se
Hem | Profile | Registrera | Aktiva Ämnen | Skribenter | Sök | HJÄLP
Användarnamn:
Lösenord:
Spara Lösenord
Glömt ditt Lösenord?

Alla Forum
 Frågor, Tekniktips och prat om Offroad.
 bakaxelutväxling
 Nytt ämne  Svara på ämne
 Utskriftsvänligt

Författare Föregående ämne Ämne Nästa ämne  
pehr zedig

Nyregistrerad

3 Inlägg
Posted - 14 April 2006 :  13:20:13  Visa profil  Svara med Quote
Har lyckats rasa pinjongen på min 410 från -86. Några märkesbröder har oxå 410:or, men vid demontering av axlarna upptäckt jag att min pinjong har nio kugg och kronhjulet 37. på deras jeepar har kronhjulet 41 kugg och pinjongen 8(har jag för mig).
Min axel ser väldigt orörd ut, så min undran är om det finns flera olika utväxlingar på 410? har inte kollat fram, men det verkar vara samma utväxling där eftersom bilen uppträder normalt vid körning med fyrhjulsdrift.

Pehr Zedig

buston
Göteborg

Superskvallrare

521 Inlägg
Posted - 14 April 2006 :  14:46:50  Visa profil  Visit buston's Homepage  Svara med quote
quote:

Har lyckats rasa pinjongen på min 410 från -86. Några märkesbröder har oxå 410:or, men vid demontering av axlarna upptäckt jag att min pinjong har nio kugg och kronhjulet 37. på deras jeepar har kronhjulet 41 kugg och pinjongen 8(har jag för mig).
Min axel ser väldigt orörd ut, så min undran är om det finns flera olika utväxlingar på 410? har inte kollat fram, men det verkar vara samma utväxling där eftersom bilen uppträder normalt vid körning med fyrhjulsdrift.

Pehr Zedig

Är du säker på att dom har axlar från 410 det kan vara 413 mät klumpen på axeln det som är på fram sidan av klumpen den är mindre på 410...

Buston
Gunnar Johansson
0706-969220
http://www.gunnarsakeri.se/Bilder.htmGo to Top of Page

Lasse Suzicán
Skåne

Babbelgubbe

4036 Inlägg
Posted - 14 April 2006 :  16:10:29  Visa profil  Visit Lasse Suzicán's Homepage  Svara med quote
quote:

men vid demontering av axlarna upptäckt jag att min pinjong har nio kugg och kronhjulet 37.

Om kronhjulet har 37 kugg och pinjongen 9, så är utväxlingen 4,11:1 vilket är 410 originalutväxling. Din axel är alltså orörd...
quote:

på deras jeepar har kronhjulet 41 kugg och pinjongen 8(har jag för mig).

Om deras SUZUKIs har 41 kugg på kron och 8 på pinjongen är det Vitarautväxlingar i deras axlar, nämligen 5,125:1.

Mvh Lasse

Numera vanlig medlem i Ba´Zuki 4WD club Sweden
Hemsida:Offroad.se

Go to Top of Page
nymoen
Dalarna

Superskvallrare

537 Inlägg
Posted - 14 April 2006 :  16:37:36  Visa profil  Visit nymoen's Homepage  Svara med quote
Ja det stämmer som lasse sa.. Var själv ut i garaget och tittade på en 410 utväxling , 37 på kronhjulet och 9 på pinjongen,,

Peter Nymoen
http://medlem.spray.se/peternymoen/Go to Top of Page

pehr zedig
Jönköping

Nyregistrerad

3 Inlägg
Posted - 14 April 2006 :  23:11:02  Visa profil  Svara med quote
Det låter ju strålande. då är det ju bara att skaffa en originalutväxling. Blev lite orolig ett tag. Tack för alla värdefulla tips.

Pehr ZedigGo to Top of Page

Nytt ämne  Svara på ämne
 Utskriftsvänligt
Gå till:

Offroad.se

© 2001

Go To Top Of Page
Forums 2000